Dlaczego podajnik zrywa zawleczki?

Powodem do niepokoju jest zauważalnie częstsze zrywanie się zabezpieczenia. Mamy tu na myśli kilkukrotne jego zerwanie w ciągu tygodnia! W poprawnie zamontowanym i optymalnie funkcjonującym urządzeniu zdarza się to bowiem rzadko – raz, dwa razy w roku. Poniżej znajdziecie państwo najczęściej przewijające się usterki powodujące zrywanie zawleczek przy napędzie podajnika.

  • Źle zmontowana rura ślimaka

Pierwszym powodem, który należy gruntownie rozważyć przy usterce zrywania zawleczki jest niepoprawny montaż podajnika. Rura ślimaka posiada istotne oznaczenie – czerwoną linię, stanowiącą specjalny ogranicznik. Montując rurę ślimaka do głowicy, należy ją wsunąć tak, by czerwony pasek łączył się ze srebrnym pierścieniem. Należy zwrócić szczególną uwagę na umiejscowienie – rura nie może wejść ani za płytko, ani za głęboko! Przykładowo, jeśli dystans między oznaczeniem a srebrnym pierścieniem będzie wynosił np. 1 cm – rura włożona jest zbyt płytko. Natomiast jeśli ogranicznika nie widać – rura włożona jest za głęboko.

  • Za duża granulacja paliwa

W przypadku, gdy ziarna ekogroszku podawanego do spalania przez podajnik są zbyt duże, może to powodować znaczące opory występujące podczas transportu paliwa wewnątrz rury. W konsekwencji może to powodować częste zrywanie zawleczek. Należy pamiętać, że wszystkie podajniki są przystosowane do spalania granulatu o maksymalnym rozmiarze nie przekraczającym 25 – 30 mm.

  • Zanieczyszczone paliwo

Paliwo o nieznanym pochodzeniu może stanowić potencjalne zagrożenie dla naszego urządzenia! Może być szczególnie zanieczyszczone oraz niesortowane a tym samym zawierać kamienie, kawałki stali itp., które po załadowaniu do zbiornika blokują ślimaka i mogą powodować zrywanie zawleczek.

  • Wytarty lub wypalony ślimak

Ślimak jest elementem kotła na paliwa stałe typowo eksploatacyjnym. Przyjmuje się, że w prawidłowo użytkowanym kotle ślimak podlega wymianie około co 4 do 5
sezonów grzewczych. Mając na myśli prawidłowe użytkowanie mówimy o eksploatacji zgodnej z zaleceniami producenta, o stosowaniu paliwa z wyspecjalizowanej dystrybucji, odpowiednio suche itd. Jeśli wykluczyliśmy inne powody, np. te opisane wyżej, mogące mieć wpływ na zrywanie zawleczek, należy wyciągnąć ślimak. Jego uszkodzenia zazwyczaj są od razu zauważalne – wytarcia, nawet w jednym miejscu, kwalifikują go do natychmiastowej wymiany na nowy.

  • Niewłaściwy typ zawleczek

Dobór odpowiedniej rozmiarem zawleczki jest sprawą kluczową. Przy podajnikach standardowo są stosowane zawleczki „5” lub „6”. Należy mieć na uwadze przy wyborze adekwatnego rozmiaru, że mają one określoną wytrzymałość. Niedobrana, zbyt duża zawleczka może powodować obciążenia mające swoje konsekwencje w uszkodzeniu zespołu napędowego. Analogicznie, zbyt mała może okazać się mało wytrzymała i powodować zrywanie się przy małym oporze. Absolutnie niedozwolone jest stosowanie śrub, gwoździ i innych nieprzewidzianych przez producentów elementów, mogących prowadzić do uszkodzenia układu napędowego.

  • Duży nagar i blokada wyjścia z podajnika na płycie głowicy

Należy dokonać inspekcji czystości głowicy oraz rury ślimaka. Jeśli okaże się, że elementy, w miejscu gdzie pracuje ślimak, są zanieczyszczone, nagar oraz inne pozostałości należy usunąć.